شاخص جریان مذاب یا MFI مواد پلیمری چیست؟ و چگونه اندازه گیری میشود؟

شاخص جریان مذاب[1]

یک روش نسبتاً ساده برای ارزیابی نحوه ­ی جریان یافتن یک پلیمر معین هنگامی که ذوب می‌ شود، آزمون شاخص جریان مذاب (MFI) است که نرخ جریان مذاب[2] (MFR) نیز نامیده می ‌شود. در این آزمون، یک نمونه ­ی کوچک از پلاستیک داخل یک اوریفیس تحت وزن مشخصی ذوب و به پیش رانده می ‌شود. نتایج به صورت وزن ماده­ ی اکسترود شده (ذوب و خارج شده) از اوریفیس در یک بازه ­ی زمانی مشخص ثبت می ‌شود. (معمولاً گرم بر دقیقه یا گرم بر 10 دقیقه در یک دمای مشخص).

عمدتاً مقادیر از 1/0 برای یک ماده با جریان بسیار سخت تا ۱۰۰ gr/min برای یک ماده با جریان بسیار آسان تغییر می ‌کند. مواد با MFI کوچکتر از 1/0، مواد با ذوب جزئی نامیده می‌ شوند. روش‌ ها و شرایط آزمون در استاندارد ASTM D1238 برای جریان مذاب گرما­نرم‌ ها توسط پلاستومتر اکستروژن (دستگاه اندازه‌ گیری MFI) آورده شده است. استفاده از این آزمون در صنعت به خاطر سادگی و تکرارپذیری، بسیار متداول است که هم به منظور مقایسه ­ی مواد با یکدیگر و نیز به عنوان آزمون کنترل کیفیت مواد انجام می‌ شود. شکل زیر یک نمونه دستگاه آزمون MFI را نشان می ‌دهد.

منبع:onlinepolymer.com - آنلاین پلیمر

هوشیار حیدری

منبع: onlinepolymer.com-آنلاین پلیمر

کپی از  این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.


[1] Melt Flow Index (MFI)

[2]  Melt Flow Rate

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید