قسمتهای مختلف دستگاه اکسترودر

 

 


 

 فرآیند اکستروژن به درک مناطق عملکردی مارپیچ آن دلالت دارد. قسمتهای مختلف دستگاه اکسترودر و مناطق عملکردی یک اکسترودر تک مارپیچ معمولی در شکل 1 نشان داده شده است:

قیف تغذیه، این ناحیه برای عملکرد تحت جریان گرانشی طراحی شده است و گرانول ها یا ذرات جامد شامل پودر پلیمر و ... را به داخل اکسترودر هدایت می کند.

ناحیه انتقال جامدات، این ناحیه برای انتقال و فشرده سازی کم گرانول ها یا ذرات جامد طراحی شده است.

ناحیه پلاستیک سازی، ذوب پلیمر در این ناحیه به دلیل اتلاف ویسکوز و انتقال حرارت هدایتی از سیلندر اکسترودر صورت می گیرد.

ناحیه انتقال مذاب (یا منطقه اندازه گیری)، این ناحیه برای انتقال مواد پلیمری مذاب و دستیابی به افزایش فشار در نظر گرفته شده است.

منطقه اختلاط، این ناحیه برای بهبود همگنی مذاب با استفاده از عناصر اختلاط برشی، مانند مخلوط¬کننده¬های توزیعی، پراکنده کننده یا کششی طراحی شده است.

شکل‌دهی یا قالب، قالب یا شکل‌دهی اکسترود در این ناحیه برای فرآیندهای بعدی پس از فرآیند اکستروژن: مانند کالیبراسیون، خنک‌سازی، جمع کردن یا برش و غیره انجام می‌شود.

ناحیه خلاء، این ناحیه فقط در اکسترودرهای با مارپیچ دو مرحله ای و یا اکسترودرهای دارای ناحیه خلاء وجود دارد و برای حذف هر گونه رطوبت باقیمانده یا مواد فرار از مذاب پلیمری استفاده می شود.

هوشیار حیدری

منبع: onlinepolymer.com-آنلاین پلیمر

کپی از  این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید